در حال بارگذاری ...

با حضورآقای دکتر مهر محمدی سرپرست محترم دانشگاه فرهنگیان انجام شد :
نشست هم اندیشی با مدیران اجرایی شهرستان نیشابور و بازدید از مجموعه مرکز دانشور

پنجشنبه 23 شهریور ماه با حضور جناب آقای دکتر مهر محمدی جلسه هم اندیشی با مدیران ارشد اجرایی شهرستان نیشابور در محل واحد دانشور برگزار گردید. در این جلسه که مهندس شیبانی معاون محترم استاندار و فرماندار ویژه شهرستان نیشابور و اعضای شورای شهر و مدیران آموزش و پرورش شهرستان حضور داشتند , حاضرین با فعالیتهای مرکز دانشور در طول سالهای اخیر آشنا شده و از مجموعه مرکز و طرحهای در دست اقدام در این مجموعه بازدید بعمل آورند.

ایشان  با اشاره  به پیشینه تاریخی و فرهنگی این شهر  و جایگاه آن در تمدن ایران زمین، گفت: معتقد هستم باید خیلی چیزها را به نسل جدید آموزش داده و آنها را از یک تعلق تمدنی بسیار مستحکم به پیشینه تمدنی خود، برخوردار کنیم.

وی افزود: این کار اگر در تریبت معلم اتفاق بیافتد، قطعاً بازدهی بمراتب بیشتر و مطلوب تری خواهد داشت و در این راستا  اگر ما در دانشگاه فرهنگیان،  معلمانی را تربیت کنیم که این تعلق تمدنی در ذهن و عمق وجودشان ریشه دوانده است، آنها نیز میتوانند مبلغان و مروجان خوبی به نسل جدید باشند تا به تبع، این شرایط، کیفیت و شایستگی در وجود نسل جدید ما هم تجلی پیدا کند.

در این بازدید که حمید گرمابی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی، فرماندار، رییس آموزش و پرورش، جمعی از  اعضای شورای شهر نیشابور، دکتر مجتبوی مدیر امور پردیس های استان خراسان رضوی  و مدیران، کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه  فرهنگیان نیشابور نیز در آن حضور داشتند، دکتر مهرمحمدی ادامه داد: این سخن صرفاً به دلیل حضور امروز ما در نیشابورنیست، بلکه حضور در نیشابور، امروز این مسئله و چالش جدی در تربیت معلم را تداعی و یک بار دیگر این مسولیت خطیر را که بر عهده ماست، در وجود من زنده کرد تا بدانیم باید بعنوان یکی از شایستگی های بسیار اساسی در عرصه تربیت معلم، به آن اهتمام بورزیم. شایستگی که  من اسمش را میگذارم " شایستگی تمدنی" ؛ که در حقیقت فاصله گرفتن از نوعی خودباختگی تمدنی در برابر تمدن غرب است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه این اتفاق از آن دست اتفاقات زیر بنایی در تربیت معلم است، اظهار داشت:  تربیت معلم بدون ملاحظات این چنینی هرگز از عمق و اثربخشی لازم برخوردار نخواهد بود و  معلمان فاقد ویژگیهای این چنینی، هرگز نمی توانند عوامل تغییر و تحول به سمت نیل به چشم اندازهای میهن اسلامی باشند.

او گفت: واقعیت این است که مدت طولانی است که با این مسئله در دانشگاه فرهنگیان مواجهیم که چگونه می توانیم آن تعلق ناب تمدنی را نسبت به تمدن ایران و اسلام و پیشینه غنی فرهنگی – علمی، در معلمانمان ایجاد کنیم تا آنها حلقه واسطی بشوند برای انتقال این ظرفیت؛ برای انتقال تعلق تمدنی و دلبستگی به پیشینه تمدنیِ مشرق زمین را به نسل جدید.

وی افزود: من تصور میکنم که یکی از آسیب های عصر جدید، همین سست شدن تعلقات تمدنی است، همین غلبه و سیطره تمدنیِ غربی است و همین تلاشهای بعضاً هدفمند برای تهی نشان دادن پیشینه شرق از حیث نقش و سهمی که در توسعه تمدن بشری داشته است.

دکتر مهرمحمدی با اشاره به اینکه امروز مرزهای جغرافیایی  به واسطه توسعه ابزارهای ارتباطی در نوردیده شده است، ادامه داد: انقلاب ارتباطات کاری کرده که هم این نوع اهداف براحتی قابل پیگیری، و هم این نوع پیامها براحتی قابل انتقال به آحاد جوانان و نوجوانانِ جوامع است.

وی گفت: این وضعیت، وضعیت خطیری است و ما اگر نتوانیم در نظام جمهوری اسلامی، کم توجهی نسبت به پیشینه تمدنی را در میان نسل جدیدمان؛ بخصوص کودکان و نوجوانانمان برطرف سازیم، نمی توان این انتظار  را داشت که آنها در آینده برای توسعه کشور و نیل به چشم اندازها، گامهای جدی بردارند. بی شک  این گامهای جدی توسط کسانی برداشته میشود که مستحضر به این پیشینه بوده و به این خودباوری رسیده باشند.

او افزود: این مساله باید ابتدا در معلم برطرف بشود و ما در دانشگاه فرهنگیان باید اطمینان پیدا کنیم معلمانی که در این مجموعه آموزش داده و تربیت می کنیم این پیشینه را خوب می شناسند و به آن خودباوریِ مورد اشاره، رسیده اند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه بدون شک نیشابور یکی از قطعات ناب تمدنی ایران است گفت: عطار، خیام و برزگان دیگری همچون کمال الملک، از جمله مظاهر و مفاخر قابل اعتنای ما هستند  که نسل جدید با آنها چندان آشنا نیست و البته این نا آشنایی، محدود به نیشابور نیست، لذا این یک واقعیت است که نسبت به مجموعهء پیشینه تاریخی - فرهنگی مسئولیت جدی داریم.

دکتر مهرمحمدی ادامه داد: سال گذشته و امسال ما حدود 50 هزار معلم را به آموزش و پرورش کشور تقدیم  کردیم و این یعنی به لطف خداوند، دانشگاه فرهنگیان اکنون به بار نشسته و خروجی هایش تقدیم ساختار آموزش و پرورش شده است. شکر مضاعف اینکه پایشهای صورت گرفته نشان میدهدکه دانش آموختگان ما، مایه سربلندی هستند و کم و بیش نقشی را که باید در آموزش و پرورش ایفا کنند، می کنند.

وی گفت: خوشبختانه اراده براین تعلق گرفت که با تاسیس دانشگاه فرهنگیان، معلمان با طراز بالاتری از حیث شایستگیها در ابعاد مختلف علمی، تربیتی، فرهنگی و حرفه ای وارد اموزش و پرورش بشوند و جا دارد خدا را شاکر باشیم که دانش آموختگانی که وارد آموزش و پرورش شده اند، ما را روسفید کردند. البته این بدان معنا نیست که به نقطه کمال رسیده ایم. باید برای برخی نواقص از جمله همین تعلق تمدنی، اهتمام و تلاش بیشتر به کار ببندیم و هرچه سریع تر، این کمبود و کاستی را جبران کنیم.

ارائه گزارش عملکرد، طرح پیشنهادات در خصوص دانشگاه فرهنگیان و بازدید از اردوگاه بین المللی شهید رجایی ( باغرود)  از جمله برنامه های این نشست بود.


نظرات کاربران